Ukens leser-mail!

 


 

 Før vi setterigang med ukens mail synes jeg ALLE som har planer om å forbedre formen burde lese denne artikkelen fra VG nett - Her har du et fint program å starte med:

 

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10002836


 

Tenkte å starte med å offentligjøre en lesermail, med mitt svar en gang i uken da jeg får mye interesant på mail fra dere :)

Fortsett å send inn mail til meg, jeg svarer så godt jeg kan!

motivatoren.mail@gmail.com

 

 






 


Hei! 

tittet tilfeldigvis innom bloggen din:)

jeg er en 16 år gammel som ligger på kiloene rett under 100. det er skrekkelig. har ikke noe motivasjon i det hele tatt. har alltid noe å unnskylde med. har ikke vært vant til å trene og etter jeg begynte å jobbe og ha penger hele tiden går mye penger i sjokolade og is. kan du hjelpe meg?


XXXX

 

 


 

 

 

Hei XXXX:)

Motivasjon er vanskelig å anskaffe seg, men jeg lover deg en ting: Når du begynner å se framgang kommer motivasjonen. Jeg vet jo ikke om du trener noe, men tar nå utgangspunkt i at du ikke gjør det!

Sett deg ned i morgen kveld(Da kan du starte den nye uken med en ny holdning) å skriv en liste der du skriver 10 gode grunner til å gå ned i vekt.

Eks:

  • Kan gå i trange topper til Olabukse uten å føle meg rund
  • Det er lettere å trene når kroppen er lettere
  • «Thomas» vil ha meg

 

Osv.

 

Det andre du gjør er å lage noen små regler(VIKTIG Å IKKE ENDRE FOR MYE MED EN GANG, DA VIL DU SPREKKE. Endr heller reglene om en mnd om du synes det var lett):

Eks

 

  • Ikke godteri mellom mandag og fredag 

 

 

Så setter du deg mål.

Eks:

 

  • HOVEDMÅL: Veie 80 kg - til 1 Mai 2011
  • Delmål1: Skal klare å jogge sammenhengende på løpemølla på SATS i 20 min ? 1 september
  • Delmål 2: Veie 90 kg til 1 Desember

 

 

Om du ikke trener på treningssenter, eller driver med noen annen fysisk aktivitet ville jeg vurdert å brukt litt av pengene du tjener til å begynne å trene på et treningssenter som ikke er så langt unna der du bor(Da blir det enklerer å presse seg på trening enn å måtte reise langt) Der har du motiverende instruktører som du både kan snakke med, og som drar deg igjennom en lang time. Du slipper å trene helt selv, og du har faste tider du må trene. Da kan du ikke utsette det 10 min.

 

Når du har fått deg et abonoment ville jeg startet med å velge 2 dager i uken der du ikke har så lange skoledager/jobbdager. Jeg foreslår alltid Mandag, da får du en kjempe god start på uken! Men ikke begynn med mer enn 2 dager hvis du ikke er vandt til å trene, for du skal fortsette med denne treningen i lang tid fremover. Den første uken prøver du 2 forskjellige timer, kanskje en sykkeltime og en sal-time.Neste uke prøver du 2 andre typer, og finner til slutt ut hvilken timer du synes er morsom. Og som jeg sa, BESTEM 2 DAGER, og disse dagene skal brukes på trening HVER uke!

Sist men ikke minst burde du lage deg en "loggbok" som du skriver opp vekten din hver uke. Bruk f.eks fredag som veiedag, da du har vært igjennom en lang uke uten godteri. DU motiveres også da til å ikke spise godteri da du vet du skal på vekta til fredag! 

Da kan du se hvilken uker du går ned, og hvilken uker du ikke gjør det og koble det opp mot hva du gjorde galt/riktig i disse ukene!

Men husk, kjære XXXX! Alle gjør feil, og alle går på en smell! Husk at du skal endre et kosthold og en livsstil så det er viktig at du ser på feilene du gjør som lærdom og bruker det å forbedre deg til neste gang!

Begynn på mandag med en lang gåtur(om du er i ok form kan du gå i 5 min og jogge i 5 min) Dette gjør du en halv time! Derretter går du hjem og spiser et deilig eple!(Spis aldri middag etter klokken 5:) )

 

Håper på oppdateringer av deg utover høsten:) 

 

Masse lykke til, stor klem

MOTIVATOREN!

 

 


3 kommentarer

Tori

11.jul.2010 kl.14:15

Hvorfor ikke middag etter klokken 5?

12.jul.2010 kl.00:50

Hei. Jeg synes det er kjempebra at du har startet denne bloggen! Det gir mye motivasjon!

Uansett. Jeg er en jente på 13 år (blir 14 i desember) og jeg veier 48/49 kg. Ofte ser jeg meg i speilet, og finner 1000 feil. Blandt annet at jeg synes jeg er feit, eller kraftig. Jeg spiser vel ikke så veldig mye, noen ganger er det minimum 2 måltider hver dag. Pappa og mamma sier at jeg må spise, ellers tror de jeg har anoreksia. Hoftebenene mine stikker ut, og ribbeina er tydelige. Men jeg vet at jeg ikke har anoreksia. Det er ikke det at jeg ikke har matlyst, men jeg kjenner ikke at jeg er sulten, også blir jeg fort mett. Sånn har jeg alltid vært, men nå tror jeg at jeg spiser litt mindre.

Men det med at jeg noen gang føler meg feit, det får meg til å ville trene! Jeg trener ikke så mye, men jeg har 4 i gym. Jeg har normale ben (mamma sier de er tynne, men...) og jeg har flat mage. Passe stor rumpe og pupper. Etter jeg har spist eser magen min ut, og det er da jeg føler meg feit. Sånn er mamma sin mage også. I sommer har jeg ikke trent mer enn 2 ganger, altså 2 joggeturer, men jeg går endel korte turer med hunden min. Jeg har ganske mye magemuskler, fordi jeg tok endel sit-ups før.

Det jeg nå vil ha deg til å hjelpe meg med, er hvordan jeg kan få inspirasjon til å trene mer! Jeg vil ha 5'er i gym, og bli kvitt den følelsen jeg har når jeg ser meg i speilet. Nei, det har ikke noe å gjøre med dårlig selvtillit ellernoe, jeg har ganske bra selvtillit, gode venner osv. Men vær så snill, det hadde betydd så mye for meg! Og kanskje du har lyst til å sette opp et treningsprogram til meg?

Ps. Jeg har spilt fotball, håndball ol, men ingen av dem treffer meg! Tror jeg vil begynne med dansing, men vil ikke begynne alene og jeg vet ikke om jeg har god nok kondis...

- M

MOTIVATOR

12.jul.2010 kl.08:54

Hei M!

Vi er alle forskjellig i form og størrelse, noen er store og andre er små. Men hvis du skal begynne å trene er det viktig at du begynner å spise mer, for om man spiser gjevnere vil forbrenningen din være oppe lenger, og kroppen vil arbeide selvom du er i ro. Spis ihvertfall 4 måltider daglig, og da mener jeg ikke store måltider med f.eks 2 knekkebrød til frokost selvom du ikke er sulten.

Spiser man ikke mens man trener vil du ikke bygge muskler, og du kommer ikke til å ha energi til å trene. Treningen vil føles MYE tyngre enn om du spiser.

Når du begynner å trene vil du mest sannsynlig gå litt opp i vekt, men det er ene og alene for muskler veier mer enn fett og det skal og må ikke føre til at du i samme sleng skal begynne å spise mindre.

En annen ting som opprettholder forbrenningen og former kroppen er gjevn styrkestrening. Ditt problem er tydligvis ikke å bli tynnere, men få en mer formet og bra kropp! Start derfor med å finne en treningsform som passer deg, og hvis det er dansing så synes jeg du skal starte på dette selvom det betyr at du må starte alene. Du kommer til å anskaffe deg masse nye venner og et nytt nettverk du kan ha i mange år fremover. Du møter masse jenter og gutter med samme interesse som deg, og istede for å ha med gode venner fra skolen kan du nå ha muligheten til å møte nye.

Ikke se på det å starte alene som et problem, men heller en mulighet for deg!

Det som er det mest geniale ved å begynne å danse er at du har faste dansetimer i uken med trener du må gå på, og du vil derfor ikke kunne snylte unne/utsette treningene. DETTE ER MOTIVERENDE!

Er man tynn og lite trent kan man fort se anorektisk ut selvom man ikke er det, men om man trener og bygger muskler ser man fort mer feminin ut og kroppen blir bedre.

Alle jenter har noe dem ønsker å forbedre, men det er viktigere å se på mulighetene istede for problemene.

Send meg en mail på: motivatoren.mail@gmail.com hvis du ikke begynner å danse så skal jeg lage et treningsprogram, eller om det er noe annet du lurer på.

MOTIVATOREN!

Skriv en ny kommentar

Motivasjon

Motivasjon

21, Oslo

Jeg er en jente på 21 år som studerer motivasjon, med denne bloggen ønsker jeg å motivere andre og meg selv til å nå mål som er satt. Jeg kommer til å fortelle litt om hva motivasjon er i fagspråket, dra inn egne erfaringer av hva som fører til motivasjon, samt dra inn DERES erfaringer. motivatoren.mail@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits